Hoe goed ken je jouw doelgroep?

De kracht van segmenteren

Ik krijg vaak de vraag, wat zijn goede tools om te digitaliseren of automatiseren en daarop snel antwoorden is niet eenvoudig. Ik gebruik dan graag de verwijzing naar het samenstellen van een klassiek gerecht dat iedereen kent.

We gaan Vol-au-vent (een lekker videeke) maken. ‘s Middag maken we deze in de vernieuwde Lunch Garden en ’s avond in een toprestaurant.  2 scenario’s, dezelfde ingredienten (kip, bladerdeeg, boullion, etc…), dezelfde instrumenten (pannen, potten, messen, etc…) en eenzelfde chef die 2 verschillende recepten volgt.

“Ze weten exact wie er gaat komen, wat ze verwachten, wanneer ze het nodig hebben en wat ze ermee gaan doen.”

Beide bereiden een gerecht voor compleet verschillende doelgroepen, hun klanten hebben verschillende verwachtingen en krijgen een compleet andere uitkomst. Is het ene beter dan het andere, absoluut niet. De focus ligt op de klant en wat zijn verwachtingen zijn. Zou je ze kunnen wisselen denk je? De reacties zouden snel volgen 😊

Lunch Garden focust op volume en prijs. Het resultaat? Snelle, lekkere gerechten die voldoen aan de behoeften van veel mensen die hierover zeer tevreden zijn en zoals ze op site aangeven: Bij Lunch Garden bereiden we klassiekers met zorg, liefde en de beste ingrediënten.

Een sterrenrestaurant legt meer aandacht op beleving en verfijning in de uitvoering: subtiele smaken, creatieve presentatie, en een ervaring die uniek is. Het doel? Een kleinere groep mensen die bereid zijn te betalen voor een uitstekend resultaat. (Voor de liefhebbers die eens willen proberen, Geert van Hecke heeft een prachtig recept)

Ondanks de tools (je ingrediënten en instrumenten) is het vooral belangrijk dat ze juist worden ingezet. Wat verwacht jouw klant en zijn er verschillende segmenten. Er is helaas geen one-fits-all. Jouw klantervaring blijft cruciaal in elke beslissing.

Maar….

Wat beide wel gemeen hebben is een goede mis en place, oftewel de voorbereiding. Ze weten exact wie er gaat komen, wat ze verwachten, wanneer ze het nodig hebben en wat ze ermee gaan doen. Het resultaat is geen toeval. Het is de uitkomst van een doordachte strategie die ze elke keer opnieuw volgen, evalueren en bijsturen. Uiteraard is er bij beide ook een sterk team nodig wat deze strategie vertaald naar deze heerlijke uitkomst!

Voor iedereen alvast een heel fijn weekend en smakelijk!

Wat nemen we mee van dit verhaal?
Voor we de tools bepalen moeten we eerst enkele andere (belangrijke) vragen beantwoorden 😊 en daar help ik je graag mee verder.

Benieuwd hoe digitaal jouw bedrijf al is? Doe vandaag in 7 minuten onze digitale test. (Dit is jouw ‘mis en place’ 😉 en een goede voorbereiding is essentieel)

Merk je ook dat je niet de verwachte resultaten bereikt? 💡

Laat het me weten!

Scroll naar boven